Opsætning af Internet Explorer
Browseren skal opsættes til at den godkender sider fra denne adresse (”Websteder,
du har tillid til”) og pop-up winduer fra denne siden skal være tillladt.
Dette indstilles i browserens internetindstillinger (se nedenfor). Hvis du ikke
har adgang til dette må du kontakte din system administrator.
Websteder du har tillid til opsættes her:
Tillad pop-up-vinduer
opsættes sådan:
Startside
Startsiden kan tilpasses
jeres virksomhed ved at lave en ny html-side. Kontakt jeres
systemadministrator.
Kom godt i gang
Når portalen er
installeret skal følgende tiltag iværksættes inden brugere kan tilgå portalen.
Startsiden skal tilpasses kundens layout.
Lønarter skal oprettes og evt. dimensioner 1-3 og kombinationer skal
oprettes og løbende vedligeholdes.
Derefter skal brugere og medarbejdere
importeres eller oprettes manuelt med angivelse af ledere/godkendere sekretærer
m.m
Så er man klar til registering !!!!
Funktionstaster
Gem og Ny Ctrl+Shift+S
Gem og Luk Ctrl+Alt+S
Gem Ctrl+S
Fortryd Escape
Refresh Ctrl+F5
OK Ctrl+O
Send Ctrl+E
(ved meddelelser)
Skift adgangskode Ctrl+P
Log af Ctrl+L
Hjælp F1
Delete Ctrl+Delete
Kopi Ctrl+C
Flyt Ctrl+M
Rens Ctrl+X
Søg Ctrl+F
Ny post Ctrl+N
Datoformater
dd-mm-åååå
dd = dag med et eller 2 cifre
f.eks. 1 eller 08
mm = måned med et eller 2 cifre
f.eks. 1 eller 08
åååå = år med 2 eller 4 cifre f.eks.
05 eller 2007
bindestreg
’-’ kan erstattes med mellemrum ’ ’, punktum
’.’ eller skråstreg ’/’.
Persondata
En personlig
side for den enkelte medarbejder hvor medarbejderen selv kan vedligeholde
nedenstående oplysninger.
Felter
Lønid Medarbejderens
lønid i virksomhedens lønsystem.
Kan ikke vedligeholdes af
medarbejderen
Initialer Medarbejderens
initialer.
Billede Billede
af medarbejderen
Kan
kun indlægges hvis man har adgang til medarbejderformularen.
Fornavn Medarbejderens
fornavn.
Efternavn Medarbejderens
efternavn.
Gade Medarbejderens
gade i adressen.
Postnummer Medarbejderens
postnummer i adressen.
Land Medarbejderen
bopælsland.
Telefon Medarbejderens
telefonnummer i virksomheden (vises på telefonoversigt.)
Mobiltelefon Medarbejderens
telefonnummer i virksomheden (vises på telefonoversigt).
E-mail Medarbejderens
e-mail i virksomheden eller privat.
Denne
e-mail benyttes ved afsendelse af meddelelser fra portalen og i de tilfælde
hvor brugeren har glemt sin adgangskode da sendes den til denne e-mailadresse.
Udbetaling Udbetalingsfrekvens
månedsvis eller 14 dage.
Bank reg. Nr Medarbejderens
bankregistreringsnummer hvor løn udbetalingen skal finde sted til.
Kontonummer Medarbejderens
kontonummer hvor løn udbetalingen skal finde sted til.
Trækpct Medarbejderens
trækpct.
Pensionsbidrag Medarbejderens
pensionsbidrag (egen andel) angives i pct.
Firmaklub Medarbejderens
deltagelse i Firmaklub.
PC ordning Medarbejderens
deltagelse i PC ordning.
ESSP ordning Medarbejderens
deltagelse i ESSP ordning.
Fitness ordning Medarbejderens
deltagelse i Fitness ordning.
Kantineordning Medarbejderens
deltagelse i Kantineordning.
Sekretær Medarbejderens
sekretær.
En
sekretær kan registrere poster for de medarbejdere hvorpå der er angivet denne
medarbejder som sekretær.
Godkender Medarbejderens
godkender af de lønarter der skal godkendes.
Kan
ikke vedligeholdes af medarbejderen selv med mindre brugeren har adgang til
medarbejderformularen..
Leder Medarbejderens
leder.
Lederen er den eneste der kan registrere poster på de lønarter der er afkrydset
med : ”Kan kun registreres af ledere”.
Kan ikke
vedligeholdes af medarbejderen selv med mindre brugeren har adgang til medarbejderformularen.
Stedfortræder Medarbejderens
stedfortræder.
Når
en medarbejder er angivet som stedfortræder vil denne medarbejder i menuen få
tildelt et ekstra menupunkt med overskriften ”Kør som…”. Neden for ”Kør som”
vil blive vist de medarbejdere som medarbejderen er stedfortræderen for. Når
man aktiverer en af de medarbejdere man er stedfortræder for åbnes et nyt
vindue som omfatter sekretær- og godkendelsesfunktionerne for de medarbejdere
som medarbejderen man er stedfortræder for er leder, godkender eller sekretær
for samtidig kan man se løndata (historik) for de medarbejdere som
medarbejderen man er stedfortræder for er leder, godkender eller sekretær for.
Registrering
Brug denne side til at lave
dine registeringer i de viste kategorier. Du aktiverer blot en af knapperne og
formularen er klar til registrering indenfor denne kategori.
Når du gemmer en registering vil oversigten få sat et filter på den dato du
registrerer på.
Oversigten vil vise alle de registeringer du har foretaget og som endnu ikke er
overført til løndata (historik).
Oversigten viser alle kategorierne. Ikke alle felter er repræsenteret i
oversigten. Data der ikke er vist i oversigten kan vises via info ikonet i
oversigten.
Felter i oversigten:
Marker Markerer
posten til en aktion (send til godkendelse, slet., kopier…, flyt til…)
Rediger Åbner
poster til redigering
Status Viser
status for posten (registreret (hvid), sendt til godkendelse (gul), godkendt
(grøn), afvist (rød).
Info Viser
alle data til en post/registrering
Dato Dato
for posten (for fravær vises startdatoen)
Lønart Lønarten
for posten
Dimension1 Dimension
1 fra posten
Tekst Tekst
til posten
Antal Antal
pr. kategori : Time/antal, Fravær/timer,
Km-penge/km, Diæter/timer, Godtgørelser/beløb, Udlæg/beløb.
Timer
Dato Angivelse
af den dato timerne er blevet afholdt på.
Lønart Angivelse af time
lønart
Dimension 1 Angivelse af dimension1 (eks.
projekt)
Dimension 2 Angivelse af dimension 2
(underdimension til dimension 1 – eks. aktivitet)
Dimension 3 Angivelse
af dimension 3 (underdimension til dimension 2 – eks. art)
Tekst Angivelse
af tekst til det som den angivne tid er forbrugt til og som kunden kan forstå
som faktureringstekst.
Timer Angivelse
af tidsforbruget i timer
Fra kl. Angivelse af
starttidspunkt
Til kl. Angivelse af
sluttidspunkt
Faktureres Angives
antal timer til fakturering
Fravær
Dato Angivelse
af den dato fraværet startede.
Lønart Angivelse af
fraværets lønart.
Tekst Angivelse
af tekst til fraværet.
Timer Angivelse
af det antal timer fraværet omfattede den første fraværsdag også hvis det er en
hel dag.
Hvis man har været til tandlægen 1 time, så skrives 1 time.
Har i haft ferie i 2 dage, så skal I skrive 8 i feltet, som svarer til de
normale arbejdstimer den første fraværsdag.
Afsluttet den Angivelse af fraværets sidste
fraværsdato er lig startdato på 1dags fravær.
Dage Antal arbejdsdage fraværet omfatter
Km-penge
Dato Angivelse
af den dato transporten blev gennemført.
Lønart Angivelse af
transport lønart
Dimension 1 Angivelse af dimension1 (eks.
projekt)
Dimension 2 Angivelse af dimension 2
(underdimension til dimension 1 – eks. aktivitet)
Dimension 3 Angivelse
af dimension 3 (underdimension til dimension 2 – eks. art)
Tekst Angivelse
af tekst til det som den angivne tid er forbrugt til og som kunden kan forstå
som faktureringstekst.
Fra
lokation Angivelse
af startlokationen
Til
lokation Angivelse
af slutlokationen
Km Angivelse
af det antal kilometer der er blevet kørt.
Faktureres Angivelse
af det antal enheder der skal faktureres kunden. Det er sædvanligvis 2 (1 enhed frem og 1
enhed tilbage).
Diæter
Dato Angivelse
af den dato diæten vedrører.
Lønart Angivelse af diæt
lønart
Dimension 1 Angivelse af dimension1 (eks.
projekt)
Dimension 2 Angivelse af dimension 2
(underdimension til dimension 1 – eks. aktivitet)
Dimension 3 Angivelse
af dimension 3 (underdimension til dimension 2 – eks. art)
Tekst Angivelse
af tekst til den opgaven som diæten vedrører.
Timer Angivelse
af tidsforbruget i timer
Ved døgndiæter angives 1 enhed.
Fra kl. Angivelse af
starttidspunkt
Til kl. Angivelse af
sluttidspunkt
Dage Benyttes ikke
Faktureres Angives
antal timer til fakturering
Udlæg
Dato Angivelse
af den dato udlægget blev foretaget.
Lønart Angivelse af udlægs
lønart
Dimension 1 Angivelse af dimension1 (eks.
projekt)
Dimension 2 Angivelse af dimension 2
(underdimension til dimension 1 – eks. aktivitet)
Dimension 3 Angivelse
af dimension 3 (underdimension til dimension 2 – eks. art)
Tekst Angivelse
af tekst til udlægget
Beløb Angivelse
af udlægsbeløbet
Valuta Angivelse af
udlægsvaluta
Godtgørelser
Dato Angivelse
af den dato godtgørelsen er udregnet/vedtaget/ønskes udbetalt.
Lønart Angivelse af
godtgørelses lønart
Dimension 1 Angivelse af dimension1 (eks.
projekt)
Dimension 2 Angivelse af dimension 2
(underdimension til dimension 1 – eks. aktivitet)
Dimension 3 Angivelse
af dimension 3 (underdimension til dimension 2 – eks. art)
Tekst Angivelse
af tekst til godtgørelsen
Beløb Angivelse
af godtgørelsesbeløbet
Valuta Angivelse af
godtgørelsesvaluta
Relaterede
opgaver:
Send dine
registeringer til godkendelse
Rediger registreringer
Rediger afviste registreringer
Rediger godkendte registreringer
Relaterede
formularer:
Sekretærregistrering
Godkendelse
Personlige oplsyninger
Lønperioder
Lønsedler
Mulighed for
at se egne lønsedler og dokumenter i tilknytning til ens ansættelsesforhold som
virksomheden har valgt at placere i portalen.
Felter
Oprettet Dato
for oprettelse
Beskrivelse Beskrivelse
af dokumentet / lønsedlen.
Relaterede
opgaver:
Import af lønsedler og andre
dokumenter
Løndata
Her kan medarbejderen se sin egne løndata
(historik) fra tidligere registreringer som er blevet lønbehandlet.
Felter
Info Viser
alle data til en post/registrering
Dato Dato
for posten (for fravær vises startdatoen)
Lønart Lønart
for posten
Dimension 1 Dimension
1 for posten
Tekst Tekst
til posten
Antal Antal
pr. kategori : Time/antal, Fravær/timer,
Km-penge/km, Diæter/timer, Godtgørelser/beløb, Udlæb/beløb.
Relaterede opgaver:
Se dine km-penge for en given lønperiode.
Meddelelser
Her
kan du sende og modtage meddelelser til/fra portalens medarbejdere. Du kan
samtidig sende eksterne meddelelser (mail)
til portalens medarbejdere og til andre eksternt som ikke er
medarbejdere i portalen.
Meddelelserne benyttes også i godkendelsesfunktionen ved afvisning og
rettelse af poster samt ved rettelse af poster i sekretærfunktionen i det hele
taget hvis en post rettes af en anden bruger der sidst har rette den.
Felter
Modtager(e) Man
kan sende internt i portalen ved at angive initialerne på den der skal sendes
til. Man kan også angives en mailadresse til eksternt brug.
Hvis man angives en ekstern mailadresse skal man angive at meddelelsen
skal sendes eksternt eller bliver den ikke sendt. Hvis man angiver
medarbejdernes initialer og angiver send via email da vil de udover at sende i
porateln også sende til den mailadresse som er angivet på medarbejderen i
portalen.
Cc De
modtager som skal modtage en kopi.
Bcc De
modtagere der skal modtage kopi uden andre kan se de har modtaget kopi.
Emne Emnet
til meddelelsen
Prioritet Valg
af prioritet meddelelsen skal sendes med lav, mellem og høj
Send via email Angiv
ved afkrydsning om meddelelsen skal sendes via internettet til eksterne
mailadresser.
Tekst Meddelelsestekst.
Relaterede
opgaver:
Afvis
Godkend
Ledere og
godkendere kan godkende registreringer for de medarbejdere de er leder eller
godkender for der vises kun de lønarter der skal godkendes. Poster der ikke er
sendt til godkendelse kan ikke godkendes men de kan ses i oversigten.
Efter godkendelse ligger registreringer klar til
overførsel til andre eksterne systemer f.eks løn- og ERP-system.
Ved afvisning kan brugeren se, at lederen har
afvist registreringen med en begrundelsestekst og registreringen kan rettes af
lederen eller medarbejderen - alt efter hvordan man har valgt at opsætte
portalen.
Præsentationen af registreringer til godkendelse vises pr. medarbejder man skal
godkende for.
Lederlønarter skal ikke godkendes da de kun kan registreres af ledere og de vil
ikke blive vist i dette billede da de automatisk er godkendt.
Felter
Medarbejder
.
Relaterede
opgaver:
Slet
Afvis
Godkend
Sekretær
Registrering
for andre medarbejdere (brugere). Det vælges på
medarbejder/persondata-formularen, hvem der er ens sekretær og det kan
medarbejderen selv gøre eller de person der har adgang til alle medarbejdere i
portalen. Ledere er automatisk sekretærer sammen med lønbogholdere.
Felter
Medarbejder .
Lønperioder
Her arbejdes med de lønperioder, som skal
sikre at data til en given lønperiode indeholder de korrekte data.
Der kan angives datointervaller for perioden som denne lønperiode overfører
data for.
Eksporter
lønperiode
Knappen overfør exporterer data fra portalen i forhold til den lønperiode som
man overfører for. Filerne placeres i folderen \portalexportdata og der dannes
to filer varialbleData.txt og absenceData.txt i denne folder.
Se
eksport lønperiode i afsnittet eksporter lønperiode
Inden en lønperiode overføres skal lønperioden
låses. En låsning betyder at alle godkendte poster i den angivne periode bliver
låst for redigering og er klar til overførsel. Overførslen kan foretages flere
gange og når den er ok kan man overføre data til løndata (historik) på knappen
afslut.
Afslut overfører de låste
registreringer i den angivne periode til løndata (løndata kan eksporteres via
eksporter løndata).
Når en lønperiode oprettes vil den være åben.
Medarbejdere
Denne
formular indeholder samme data som persondataformularen – forskellen er at
denne formaular indeholder en oversigt med alle medarbejdere og at man i denne
formular kan vedligeholde leder og godkender samt billede.
Oversigten indeholder følgende :
Felter
Markering
Rediger post
Lønid
Mavn
Sekretær
Godkender
Leder
Stedfortræder
Bruger
Aktiv
Brugere
Der kan ændres
adgangskode og adgang til systemet af de brugere, der har adgang til denne
formular.
Oversigten indeholder
følgende :
Felter
Markering
Rediger post
Bruger
Navn
Aktiv
Lønningsbogholder
Medarbejder
Ved rediger post og ny post
vil følgende felter kunne ses:
Felter
Bruger
Adganskode
Bekræft adgangskode
Fornavn
Efternavn
Aktiv
Lønningsbogholder
Medarbejder
Adgangsgrupper
Relaterede
opgaver:
Aktiver
Deaktiver
Lønarter
Her kan man
forespørge og vedligeholde alle lønarter.
Felter
Lønart Lønartsidentifkation
– ved overførsel til lønsystem bliver der overført til denne
lønartsidentifikation.
Kategori Følgende
kategorier kan vælges Timer, Fravær, udlæg, Km-penge, godtgørelser, diæter og
svarer til de registeringstyper der findes i portalen.
Beskrivelse Beskrivelse
som vises bed registrering til brugerne.
Skal godkendes Markering
af hvis lønarten skal godkendes af leder eller godkender angives det her.
Kan kun registreres af ledere Markering
af hvis denne lønart kun kan registeres af ledere.
Telefonliste
Telefonliste
med søgefacilitet
Felter
Medarbejder .
Adresseliste
Adresseliste
med søgefacilitet. Se omstående oversigt, hvor billeder, private- og
arbejdsmæssige adresser og kontaktoplysninger fremgår sammen med muligheder at
søge på navn, del af navn eller løn-id m.m.
Felter
Medarbejder .
Løndata
Oversigt som
nedenstående hvor det er muligt at søge detaljer frem om lønperioder, lønarter,
lønperioder, samt lave opslag i forbrugt tid, fravær, udlæg, kilometerpenge,
diæter m.v.
Felter
Medarbejder .
Ledelse
Der er her adgang
til at søge og danne rapporter over diverse statistikker, ledelsesinformation, oversigter,
organisationsplaner, ferieregnskaber, afspadsering, overtid, effektivitet,
udfaktureringsgrad.
Felter
Medarbejder .
Eksporter løndata
Angiv den
sidste dato som du vil have overført til historik og aktiver knappen ”Dan
eksportfil”. Derefter vil en fil bliver eksporteret til folderen
\portalexportdata og der dannes en fil med navgivningen
AccountingData.ÅÅÅÅMMDDHHMMSS.txt (filnavnet som der dannes vil blive vist på
skærmen efter teksten filnavn).
Se eksport af løndata i afsnittet eksporter lønhistorik.
Import af lønsedler
Import af lønsedler foretages
ved at der startmenuen i Windows Programmer/tilbehør startes programmet
Kommandoprompt.
Herfra startes bat-filen som er beskrevet her.
Denne bat-fil kan på sigt indbygges som en del af at danne lønsedler.
Import af
medarbejdere fra Epos-Løn og HR system
Medarbejdere
kan oprettes og vedligeholdes i Epos-Løn og HR-systemet, hvis man som
virksomhed ikke ønsker at vedligeholde medarbejderens data i portalen. Ellers
kan denne overførsel benyttes ved etablering af data til portalen (se kom godt
i gang).